Moms på affaldsgebyret

Vi opkræver moms

Middelfart Affald & Genbrug A/S er blevet et aktieselskab.

Drift og myndighed på affaldsområdet er således blevet adskilt i kommunen.

Det betyder, at affaldshåndteringen fremadrettet ikke længere blive løst af en myndighed (Middelfart Kommune), men af et aktieselskab (Middelfart Affald & Genbrug A/S). Middelfart Affald & Genbrug A/S er som aktieselskab forpligtet til at opkræve affaldsgebyrer med moms.

Renovationsgebyret vil derfor fremadrettet være pålagt moms.

Tidligere opkrævet moms  

I 2020 træf Landsskatteretten afgørelse om, at de kommunale affaldsydelser ikke må opkræves med moms.

Kommunerne har dog fortsat kunne opkræve renovationsgebyr med moms, indtil et styresignal med retningslinjer for opkrævning og tilbagebetaling af moms ville foreligge. Styresignalet blev offentliggjort i november 2023, dog med bestemmelser om, at moms på renovationsydelser fortsat kunne opkræves i 2024, hvilket er sket i Middelfart Kommune.

Den opkrævede moms har i henhold til Landsskatterettens afgørelse været uberettiget. Derfor har Middelfart Kommune anmodet staten om tilbagebetaling af den uretmæssige opkrævede moms.

Hvis og når Middelfart Kommune får den for meget indbetalte moms tilbage fra staten, vil beløbet blive overført til Middelfart Affald & Genbrug A/S, hvorefter det politisk skal besluttes, hvorledes man håndterer tilbagebetalingen.

Vi kender endnu ikke tidshorisonten herfor.

Middelfart Kommune har udarbejdet et notat om situationen, som kan findes her.

Spørgsmål og svar om moms på affaldsgebyret

Her finder du svar på nogle af de mest stillede spørgsmål om moms på affaldsgebyret.

Det har været almen praksis i kommunerne at opkræve moms på affaldsgebyret indtil en dom fra Landsskatteretten i oktober 2020 slog fast, at kommuner ikke længere skal opkræve moms på affaldsgebyret. 

Middelfart Kommune var ikke en del af sagen i Landsskatteretten og har afventet en udmelding fra Skattestyrelsen til alle kommuner. Først i november 2023 kom den udmelding i form af et såkaldt styresignal fra Skattestyrelsen, som slog fast at kommuner ikke skal opkræve moms på affaldsgebyrer.  

Udmeldingen fra Skattestyrelsen kom for sent til at taksterne for 2024 kunne ændres. Derfor blev der fortsat opkrævet moms på affaldsgebyret i 2024.

Fra 1. september 2024 blev Affald og Genbrug et selvstændigt selskab, og derfor skal der opkræves moms på affaldsgebyret, da det kun er myndigheder (som en kommune), der ikke skal opkræve moms på affaldsgebyrer.

Som al anden moms er pengene overført til staten. Derfor har Middelfart Kommune bedt staten om at tilbagebetale de cirka 30 mio. kroner, der er opkrævet for meget. Middelfart Kommune afventer et svar fra staten, og har endnu ikke fået pengene udbetalt.

Når Middelfart Kommune får svar fra staten, skal der tages politisk stilling til, hvordan pengene skal betales tilbage til borgerne.

Det momsbeløb, der skal tilbage til forbrugerne, er mindre end den moms, forbrugerne kan se på fakturaerne. Det skyldes, at en stor del af den moms, der er opkrævet, er berettiget. Det gælder fx moms på Affald og Genbrugs køb af ydelser, biler, skraldespande, som også er en del af momsregnskabet. Derfor er den uberettigede moms, der skal refunderes, væsentligt mindre end den moms du som forbruger kan se på dine opkrævninger.

Middelfart Kommune har anmodet om at få 30,1 mio. kr. tilbagebetalt fra staten. Hvis staten udbetaler beløbet, skal der tages politisk stilling til, hvordan pengene kan komme tilbage til borgerne.

I første omgang skal staten tage stilling til at udbetale midlerne til Middelfart Kommune. Sker det, skal der tages politisk beslutning om, hvordan pengene kan udbetales.   

Som med al anden moms – for eksempel på køb i en forretning – er pengene indbetalt til statskassen. Middelfart Kommune har anmodet om at få udbetalt 30,1 mio. kr. fra staten. Herefter skal det afklares, hvordan pengene skal refunderes.